top of page

Revista

Adéu a 9 tones de PVC a l'any

Foto del escritor: Martí RuizMartí Ruiz

Actualizado: 22 abr 2022

Així són les noves fundes per a títols de transport de l'ATM que permeten deixar enrere més de 9 tones de PVC a l'any.

––

Martí Ruiz (ATM) & Josep Amat (Vanguard Graphic)

 

Cap a models més sostenibles


La innovació no es basa en una tecnologia sinó en un repensar. Problematitzar. Moltes vegades tendim a associar que el progrés només pot esdevenir a partir de l’aplicació de noves tecnologies disruptives. Però això són barreres a la verdadera innovació que parteix del problema i projecte cap a una solució orgànica independentment de quina en sigui la seva naturalesa. És per això que el disseny juga un factor fonamental en l’àmbit de la sostenibilitat, ja que no hauria mai de restar en un camp estètic sinó anar més enllà i estendre's en àmbits com ara la sostenibilitat o l’accessibilitat.


L’objectiu que ens vam marcar a l’hora d’enfocar aquest projecte era el de millorar la sostenibilitat de les fundes per a títols de transport de l'ATM de Barcelona.


*Fundes de PVC convencionals per a títols de transport

 

Antecedents


Fins al moment s’estaven produint vora les 400.000 fundes l’any amb un material com ho és el PVC. En els primers assajos ens vam fixar tant en els materials a utilitzar com també en el redisseny de la funda. Teníem clar que el projecte no només ens demandava poder treure de l’entorn 8 tones de plàstic l’any, sinó que a més a més ens demanava repensar la funda perquè pogués continuar fent la seva funció però simplificar-la per tal de consumir el mínim material possible.


També teníem clar que aquest projecte seria un procés. Que no trobaríem en un primer pas la solució idònia sinó que havia de ser un projecte viu i obert a més canvis. És així com entenem la innovació. Com un canvi continu per aconseguir en cada pas un benefici en eficiència i sostenibilitat. De fet, el projecte continua viu i el proper objectiu és el de poder emprar el material actual però amb certificació FSC.


 

Proposta


Els primers prototips els vam començar a fer amb papers d’alta resistència, però en la majoria d’ells ens faltava certa rigidesa que ens requeria una funda per a títols de transport. A més a més necessitàvem també resistència a la humitat i al fregament motiu pel qual vam començar a descartar materials com el Tyvek o paper pedra.

També vam provar amb un material de la fàbrica de papers japonesos Takeo, que ens aportava molta resistència, però que el seu color marronós ens en feia molt complicada la posterior aplicació de la gràfica.


Paral·lelament vam començar a fer prototips per canviar també el seu disseny i, veient-ne la viabilitat, vam passar dels dos cossos a la funda d’un sol cos. Vam pensar a dissenyar la funda de tal manera que pogués entrar en el procés industrial de tal manera que es poguessin produir amb la mínima merma i màxima eficiència. En aquest sentit, vam ajustar el disseny de la funda com si fos un sobre per poder engomar en màquines que ja de costum automatitzen aquest sistema.


*Disseny del patró de les noves fundes de l'ATM


Després de moltes proves manuals i d’altres en plòtter de tall, quan vam tenir més clares tant l’estructura com el material, vam decidir començar a fer proves reals amb impressió real i, sobretot, amb encunyat i engomat a les màquines que després hauria d’assumir-ne la producció.


Pel que fa al material final, després de moltes deliberacions vam convenir que la millor opció era aprofitar el mateix material que utilitzem per folrar els llibres. Aquest tela d’enquadernació ens dona la millor resistència tant al fregament com ancoratge de la tinta i que, alhora, ens ofereix la rigidesa suficient gràcies al paper que porta de base.


Arran d’aquestes proves vam haver d’ajustar les pestanyes que encolaven perquè al ser una peça tan petita era complicat que la màquina plegués per on havia de plegar.


 

Un nou model de funda


El resultat de tot aquest procés n’ha estat el nou model de funda de tela per a títols de transport, el qual ens ha permès deixar enrere 9 tones de PVC anuals i substituir-les per 1,5 tones de tela d’enquadernar.


Un material 100% natural com és la cel·lulosa y que les fibres es fabriquen amb el sistema especial ECOVERO que permet reduir les emissions i consum d’aigua en un 50% respecte a la fabricació tradicional.


L’import unitari del producte resultant és de 0,139 €, 0,005 € més econòmica que la funda de PVC produïda fins al moment.



1 Comment


magazine88
Aug 25, 2023

Una gran inciativa!

Like

Subscriu-te a la revista

Gràcies, t'has subscrit correctament a la revista

bottom of page